diumenge, 1 de setembre del 2019
Els Estudis d'Evangeli d'en Jaume Fontbona: ¿Qui de vosaltres, si vol construir una torre, no s’asseu primer a calcular-ne les despeses i veure si té recursos per a acabar-la?
D. 23 de durant l’any C
(8
setembre)
1. Llegim el text (Lc 14,25-33)
25Molta gent feia
camí amb Jesús. Ell es va girar i els digué: 26Si algú ve a mi i no
m’estima més que el pare i la mare, la dona i els fills, els germans i les
germanes, i fins i tot que la seva pròpia vida, no pot ser deixeble meu. 27Qui
no porta la seva creu i em segueix, no pot ser deixeble meu. 28¿Qui
de vosaltres, si vol construir una torre, no s’asseu primer a calcular-ne les
despeses i veure si té recursos per a acabar-la? 29Altrament, si
posava els fonaments i no podia acabar l’obra, tots els qui ho veurien
començarien a burlar-se d’ell 30dient: “Aquest home va començar a
construir però no ha pogut acabar.” 31O bé, quin rei, si va a la
guerra a lluitar amb un altre rei, no s’asseu primer a decidir si amb deu mil
homes pot fer front al qui ve contra ell amb vint mil? 32I si veu
que no pot, enviarà una ambaixada a demanar la pau quan l’altre encara és
lluny. 33Així, doncs, el qui de vosaltres no renuncia a tots els
seus béns no pot ser deixeble meu.
2. Comprenem el text i contemplem Jesús
Avui, tot fent el camí, Jesús es
deixa acompanyar de molta gent. En aquest marc, Jesús indica el que
suposa acompanyar-lo en el camí cap al Pare. Cal saber el que això implica, i
per tant, reflexionar-hi. Jesús vol seguidors convençuts i no pas acostumats a anar fent.
Jesús indica tres condicions per a
seguir-lo convençudament: 1) la renúncia als afectes més fonamentals de
la persona, com són l’amor a la pròpia família i la conservació de la pròpia vida;
2) l’acceptació sincera de la màxima radicalitat, prenent la creu fins a
morir-hi, és a dir, tenint una total disponibilitat a oferir la pròpia vida, no
sols en el martiri, sinó també en la lluita quotidiana; i 3) la renúncia
total i absoluta a tots els béns materials.
El seguidor estarà convençut
realment, quan s’adoni que és capaç de renunciar a tot el que té i estima, si
és capaç de donar la seva vida per seguir el seu Mestre i Senyor en el camí cap
al Pare. Precisament perquè se n’adoni, Jesús proposa dues paràboles (Lc 14,28-30.31-32),
que aconsellen reflexió i càlcul. Hom s’adonarà que s’està
convençut realment després de pensar-hi, sense presses, d’haver-ho sospesat
serenament. Jesús no imposa que l’acompanyem en el camí.
Jesús vol que el qui l’acompanyi en
el camí sàpiga discernir el que té i amb què compta. El que té com a capacitat
a fi d’afrontar la seriositat del compromís i el que té com a béns materials.
La capacitat que el seguidor pugui tenir de resposta a acompanyar Jesús és
indeterminada, pot ser més o menys; en canvi, els seus béns materials poden ser
molt determinants, per això el seguidor se n’ha de desprendre si vol acompanyar
Jesús.
La renúncia a
posseir tota mena de béns materials és la condició que millor defineix la
disponibilitat lliure i radical del seguidor convençut i posa al descobert el
seguidor que s’ha acomodat. En efecte, segons la visió teològica lucana, el
despreniment no sols és el tret que millor defineix l’estil de vida del
seguidor convençut, sinó també el de tota l’Església (Fets 2,42-47; 4,32-37), i
en marca la seva seriositat i el seu caràcter definitiu (és exemplar l’episodi
d’Ananies i Safira: Fets 5,1-11).
3. Pensem-hi
Estic ben convençut de seguir Jesús? He sospesat bé les
meves forces i els meus propis recursos per a seguir-lo? Estic disposat a
renunciar al poder dels béns i a tot tipus de prestigi per a seguir Jesús des
de la senzillesa i la generositat?
La meva disponibilitat a seguir l’estil de vida de Jesús
és sincera i ben fonamentada?
diumenge, 25 d’agost del 2019
Es Estudis d'Evangeli d'en Jaume Fontbona: Més aviat, quan facis un banquet, convida-hi pobres, invàlids, coixos i cecs...
D. 22 de durant l’any C
(1
setembre)
1. Llegim el text (Lc 14,1a.7-14)
1Un dissabte, Jesús va anar a menjar a casa d’un
dels principals dels fariseus. 7Jesús observà que els convidats havien escollit els
primers llocs i els proposà aquesta paràbola: 8Quan algú et convida a un
banquet de noces, no et posis al primer lloc. Hi podria haver un convidat més
important que tu, 9i llavors vindria el qui us ha convidat tots dos
i et diria: “Cedeix-li el lloc”, i tu hauries d’anar a ocupar el darrer lloc,
tot avergonyit. 10Més aviat, quan et conviden, vés a posar-te al
darrer lloc i, quan vingui el qui t’ha convidat, et dirà: “Amic, puja més
amunt.” Llavors seràs honorat davant tots els qui són a taula. 11Tothom
qui s’enalteix serà humiliat, però el qui s’humilia serà enaltit. 12Després
digué al qui l’havia convidat: Quan facis un dinar o un sopar, no hi cridis els
teus amics, ni els teus germans, ni els teus parents, ni veïns rics. Et podrien
tornar la invitació i ja tindries la teva recompensa. 13Més aviat,
quan facis un banquet, convida-hi pobres, invàlids, coixos i cecs. 14Feliç
de tu, llavors, perquè ells no tenen res per a recompensar-te, i la recompensa,
la trobaràs quan ressuscitin els justos.
2. Comprenem el text i contemplem
Jesús
Lluc relata una escena a casa d’un
dels principals dels fariseus. Jesús hi és convidat en un àpat festiu d’un
dissabte. I allà observa que els convidats tenen un comportament que els
distingeix: escullen els primers llocs, i amb una paràbola els en proposa
un de nou. Jesús també observa l’actitud selectiva de l’amfitrió i també
li’n proposa una de nova.
Jesús invita a evitar l’autopromoció
i a descobrir que el veritable lloc del creient és el que ocupa davant de Déu i
no pas el que ocupa gràcies al propi esforç de promoció. Jesús no lamenta que
els convidats siguin mal educats, sinó que es creguin privilegiats pel seu
tracte amb Déu, mentre el que Déu valora és la humilitat. Jesús critica l’afany
d’assolir privilegis i d’autopromoció. El deixeble ha de basar el tracte amb
Déu i amb els altres en la humilitat. Però, a més, Jesús convida a una
relació amb els altres no fonamentada en la reciprocitat (m’has
convidat, et convido), sinó en la generositat (convido el qui no em pot
convidar). Una relació que expressa i testimonia l’amor unilateral de Déu.
Jesús no sols desqualifica l’ambiciós, sinó també els qui cerquen sempre una contrapartida.
Als banquets no s’hi ha de convidar només els amics, els germans,
els parents, i els veïns rics, sinó els qui ningú no hi
convidaria: pobres, invàlids, coixos i cecs (avui
són els sense alguna cosa: sostre, papers, afecte, salut...).
Jesús contraposa
dos tipus de categories socials, les quatre que poden correspondre al gest de
benvolença dels qui els ha convidat i les altres quatre incapaces de correspondre-hi
i que, a més, la mentalitat social i religiosa d’aquell temps els excloïa del
banquet del Regne. Per tant, la proposta de Jesús és ben clara: cal sortir del
cercle tancat de les relacions que es basen en la reciprocitat. Jesús convida a
actuar com Déu actua; és a dir, essent generós i deixant-se dur per la
gratuïtat de l’amor, sense contrapartides ni compensacions. I perquè el
deixeble actua com Déu, té un lloc assegurat al seu costat (la recompensa
final). En definitiva, el qui segueix el camí de Jesús cap al Pare, ha d’aprendre
a fer el que Jesús ha après del Pare, és a dir, ha de ser humil en la
seva relació amb Déu i amb els altres, però també generós amb els
marginats i exclosos de la vida social i religiosa.
3. Pensem-hi. Sóc generós i també humil en la meva relació amb
Déu i amb els altres? Cerco l’autopromoció? I sóc partidari de la reciprocitat,
és a dir, ajudo qui em pot ajudar, dono a qui m’ho tornarà amb escreix?
diumenge, 18 d’agost del 2019
Els Estudis d'Evangeli d'en Jaume Fontbona: Hi ha darrers que seran primers, i primers que seran darrers
D. 21 de durant l’any C
(25
d’agost)
1. Llegim el text (Lc 13,22-30)
22Tot fent camí cap
a Jerusalem, Jesús passava per viles i pobles i ensenyava. 23Algú li
preguntà: Senyor, ¿són pocs els qui se
salven? Jesús els contestà: 24Esforceu-vos a entrar per la porta
estreta, perquè us dic que molts voldran entrar-hi i no podran. 25Després
que el cap de casa s’haurà alçat a tancar la porta, vosaltres us quedareu fora
i començareu a trucar dient: “Senyor, obre’ns.” Ell us respondrà: “No sé d’on
sou.” 26Llavors us posareu a dir: “Hem menjat i hem begut amb tu, i
has ensenyat per les nostres places.” 27Ell us respondrà: “No sé
d’on sou. Aparteu-vos de mi, tots els qui heu obrat el mal!” 28Allà
hi haurà els plors i el cruixit de dents, quan veureu Abraham, Isaac, Jacob i
tots els profetes en el Regne de Déu, mentre que a vosaltres us hauran tret
fora. 29I vindrà gent d’orient i d’occident, del nord i del sud, i
s’asseuran a taula en el Regne de Déu. 30Hi ha darrers que seran
primers, i primers que seran darrers.
2. Comprenem el text i contemplem
Jesús
Comença la segona part del camí de
Jesús a Jerusalem (Lc 12,22-17,10). Lluc, indicada la decisió de Jesús d’anar a
Jerusalem (Lc 9,51), recorda que hi va fent camí en certs moments (Lc 13,22;
17,11; 19,28.41); així marca el ritme del camí en tres grans parts: Lc 9,51-13,21;
13,22-17,10; 17,11-19,27. Aquesta segona part inicia amb una reflexió sobre l’entrada
al Regne, tot insistint en la urgència d’espavilar-se, a fi de ser-hi admesos
abans que sigui massa tard, i en l’acolliment de la visita de Déu en Jesús, com
a garantia d’entrada.
La salvació ha arribat en Jesús,
tot i que molts encara no hagin volgut adonar-se’n (vegeu 12,54-56). Avui un innominat
(qualsevol de nosaltres) planteja a Jesús una pregunta que enceta la qüestió
sobre l’entrada o l’exclusió del Regne: Senyor, ¿són pocs els qui se salven?
És una pregunta que expressa una creença molt arrelada en la mentalitat jueva
d’aquell temps; així tot jueu creia que, pel fet de ser-ho, ja tenia assegurada
la vida futura. Aleshores la pregunta planteja si se salvarà algú més, si se
salvaran els de fora, els qui no són membres del poble que Déu s’ha escollit. Jesús
suggereix que els de sempre no ho tenen tan fàcil com creuen. Cal esforçar-se
per a entrar en el Regne (imatge de la porta estreta). Jesús no respon
directament a la qüestió plantejada: el nombre dels qui hi entraran pertany a
Déu, en canvi, pertany a cadascú de fer l’esforç per entrar-hi. Però no es pot
deixar l’esforç per a l’últim moment, perquè es pot fer tard i trobar l’accés
tancat (imatge de la porta tancada). No tot depèn de la porta: l’esforç
és important, però no comptarà gens si es deixa per a l’últim segon. L’última
paraula la diu el cap de casa, figura de Jesús; i el que compta no és
entrar-hi o no, sinó ser-hi admès o ser-ne exclòs. Per això, la intervenció del
cap de casa és definitiva. És definitiu, doncs, haver acollit o no
Jesús.
I a dins de la casa (l’Església),
hi trobem l’Israel restaurat (significat pels tres patriarques: Abraham,
Isaac i Jacob) i completat amb els pobles pagans vinguts dels quatre
vents. Tots junts celebren la festa i la joia del Regne.
Jesús no vol frustrar ningú, sols
afirma que molts no hi entraran, perquè pensaven que tenien el dret adquirit i
no s’havien espavilat (convertit) quan calia fer-ho.
La màxima que
clou el text indica un dels trets del Regne; en efecte, alguns dels darrers (no
tots) seran considerats més importants que els de sempre (els habituals).
3. Pensem-hi.
Penso que tinc el dret adquirit
d’asseure’m a la taula parada del Regne? Quin esforç se’m demana? Jesús em mou a servir els altres i a
no excloure ningú de la taula del Regne?
diumenge, 11 d’agost del 2019
Els Estudis d'Evangeli d'en Jaume Fontbona: He vingut a calar foc a la terra...
D. 20 de durant l’any C
(18
d’agost)
1.Llegim el
text ( Lc 12,49-53)
49He
vingut a calar foc a la terra, i com voldria que ja estigués encesa! 50Haig
de rebre un baptisme, i com desitjo que això es compleixi! 51¿Us
penseu que he vingut a portar la pau a la terra?
49He vingut a calar foc a la
terra, i com voldria que ja estigués encesa! 50Haig
de rebre un baptisme, i com desitjo que això es compleixi! 51¿Us
penseu que he vingut a portar la pau a la terra? Us asseguro que no. He vingut
a portar-hi divisió. 52D’ara
endavant els cinc membres d’una família estaran dividits entre ells: tres
contra dos i dos contra tres. 53Es
dividiran el pare contra el fill, i el fill contra el pare; la mare contra la
filla, i la filla contra la mare; la sogra contra la nora, i la nora contra la
sogra.
2. Comprenem
el text i contemplem Jesús
Tot fent el camí cap al Pare,
Jesús adreça unes reflexions als seus deixebles sobre el caràcter de la seva
missió (Lc 12,49-53) i, tot seguit, esperona la gent a descobrir els signes
dels temps perquè acullin la pau i la felicitat que els porta (Lc 12,54-56),
fragment que no forma part del text llegit. Cal recordar que el camí de Jesús a
Jerusalem està farcit d’ensenyaments adreçats als deixebles, però també a
la gent que el segueix o que troba pel camí. Ara i aquí Lluc qüestiona la
coherència dels seguidors de Jesús, no fos cas que fugíssim d’estudi, féssim el
suec o l’orni.
En les reflexions de Jesús als
deixebles, s’hi entreveuen qüestions de fons. La que més destaca és la del
motiu de la seva vinguda. L’evangeli del diumenge passat (19 de durant
l’any C) ja havia esmentat la proximitat imminent d’una vinguda, la de l’amo o
senyor (Lc 12,36-40.43.45-46). Jesús ha vingut i la seva acció ha encès una
crisi que tot ho purifica i renova (Lc 3,6), ningú no pot escapar-se’n (Lc
3,7), és el foc de l’Esperit (Lc 3,16; Ac 2,3), que portarà la salvació
de Déu fins als límits més llunyans (Ac 1,8).
La vinguda de Jesús és com un
foc que s’estén en un prat sec, davant el qual cal decisió i acció. Si la imatge
del foc expressa els efectes de la vinguda de Jesús sobre la terra, la imatge
de l’aigua expressa els efectes sobre ell mateix: immergir-se en l’aigua és una
al·lusió a la mort. Jesús anhela ser immergit en la prova que ha de passar,
perquè així durà a terme la missió que el Pare li ha confiat. Jesús durà la
salvació per a tothom si compleix el designi de Déu Pare, per això ha emprès el
camí a Jerusalem (Lc 9,51).
Lluc encara no revela en què
consisteix el baptisme que ha de passar Jesús, sols ho assenyala; cal
que els qui seguim Jesús pel camí ens adonem que haurem de passar pel sofriment
i la mort. Mateu i Marc, en canvi, en el marc de la pujada cap a Jerusalem, són
més explícits: Mt 20,22-23; Mc 10,38-39.
La vinguda de la pau provoca
divisions i tensions, fins i tot dins les famílies dels seguidors (ni se
n’escapa la mare de Jesús: Lc 2,35). Sembla contradictori. Jesús s’ha convertit
en senyal de contradicció a Israel (anunci de l’ancià Simeó: Lc 2,34).
Jesús
es manifesta com el qui porta la pau a la terra i als pecadors (Lc 2,14; 7,50;
8,48; 19,38) i convida els seus deixebles que l’escampin arreu (Lc 10,5), però
la recepció d’aquest do provoca divisió, és a dir, acolliment o rebuig. Heus
ací que el Regne de Déu i Jesús mateix no admeten mitges tintes.
3.
Pensem-hi
L’opció per Jesús i pel Regne
m’implica i compromet tota la meva existència? Acollir Jesús en la meva vida i
acció provoca problemes en la meva xarxa personal de relacions? En quina
mesura? Sóc cristià/cristiana a mitges tintes o a totes?
Subscriure's a:
Missatges (Atom)