Evangeli de Rams A
1. Llegim el text (Mt 21,1-11)
1Quan es van acostar a Jerusalem i arribaren a
Betfagé, a la muntanya de les Oliveres, Jesús va enviar dos deixebles 2amb
aquest encàrrec: —Aneu al poble que teniu al davant i tot seguit trobareu una
somera fermada, amb un pollí al seu costat. Deslligueu-la i porteu-me’ls. 3I
si algú us preguntava res, responeu-li: “El Senyor els ha de menester, però de
seguida els tornarà.” 4Això va succeir perquè es complís allò que
havia anunciat el profeta: 5Digueu a la ciutat de Sió: Mira
el teu rei que ve cap a tu; arriba humilment, muntat en una
somera i en un pollí, fill d’un animal de càrrega. 6Els
deixebles hi anaren i feren el que Jesús els havia manat: 7portaren
la somera i el pollí, van posar els mantells al seu damunt, i ell hi va muntar.
8Molta gent va començar a estendre els seus mantells pel camí;
d’altres tallaven branques dels arbres i les escampaven per terra. 9La
gent que anava davant d’ell i els qui seguien darrere cridaven: —Hosanna
al Fill de David! Beneït el qui ve en nom del Senyor! Hosannaa dalt del
cel! 10Quan hagué entrat a Jerusalem, tota la ciutat es va
contorbar, i preguntaven: —Qui és aquest? 11La multitud responia: —Aquest
és el profeta Jesús, de Natzaret de Galilea.
2. Comprenem el text i contemplem
Jesús
L’entrada del Messies Rei a la seva ciutat
consta de tres escenes marcades per l’acompliment de l’Escriptura (Mt 21,4-5.10):
(1) Els preparatius (Mt 21,1-3). (2) L’entrada triomfal (Mt 21,6-9),
emmarcada pel teixit que uneix Is 62,11 i Za 9,9, tot destacant
la condició humil del Rei que ve a salvar el seu poble. (3) La
reacció de la ciutat de Jerusalem i de la multitud (Mt 21,10-11), la primera
reacciona tal com va fer-ho davant la pregunta dels savis d’Orient (Mt 2,3) i
la segona, reconeixent el seu origen messiànic i humil: és el profeta Jesús,
de Natzaret (cf. Mt 2,3) de Galilea (cf. Mt 2,22; 4,12-16), la
cruïlla de pobles. La multitud saluda Jesús, l’aclama i li dóna la
benvinguda (acull el Senyor: Salm 118,25-27b). La inquietud de
Jerusalem anticipa el refús del seu Messies Rei, i alhora el trobament
definitiu amb el seu Senyor (Mt 21,3; 23,39).
Mateu presenta Jesús com a profeta (home) i Senyor (Déu) que es manifesta com a Rei inesperat i sorprenent que porta la salvació i la pau al seu poble.
Una identitat que només es revelarà després de ser refusat, intimidat i
assassinat.
El testimoniatge de Jesús interpel·la:
Qui és aquest?
Jesús és home, i com a tal morirà, però alhora és Déu, i
com tal mostrarà que estima i acull bons i dolents i que la seva reialesa és diferent
a la dels humans.
3. Pensem-hi
- El
meu testimoniatge interpel·la com Jesús?
- Què
m’interpel·la del testimoniatge de Jesús?