D. 26 de durant l’any C
(25 setembre 2022)
1. Llegim el text (Lc 16,19-31)
19Hi havia un home ric que portava vestits de porpra i
de lli i celebrava cada dia festes esplèndides. 20Un pobre que es
deia Llàtzer s’estava ajagut vora el seu portal amb tot el cos nafrat, 21desitjant
de satisfer la fam amb les engrunes que queien de la taula del ric; fins i tot
venien els gossos a llepar-li les nafres. 22El pobre va morir, i els
àngels el portaren al si d’Abraham. El ric també morí i el van sepultar. 23Arribat
al reialme de la mort, enmig de turments, alçà els ulls i veié de lluny
Abraham, amb Llàtzer al seu costat. 24Llavors va exclamar: Abraham,
pare meu, tingues pietat de mi i envia Llàtzer que mulli amb aigua la punta del
seu dit i em refresqui la llengua, perquè sofreixo terriblement enmig
d’aquestes flames. 25Abraham li respongué: Fill, recorda’t que en
vida et van tocar béns de tota mena, mentre que Llàtzer només va rebre mals.
Ara, doncs, ell troba aquí consol i tu, en canvi, sofriments. 26A
més, entre nosaltres i vosaltres hi ha oberta una fossa tan immensa, que ningú,
per més que vulgui, no pot travessar d’aquí on som cap a vosaltres, ni
d’on sou vosaltres cap aquí. 27El ric va insistir: Llavors, pare,
t’ho prego: envia’l a casa del meu pare, 28on tinc encara cinc
germans. Que Llàtzer els adverteixi, perquè no acabin també ells en aquest lloc
de turments. 29Abraham li respongué: Ja tenen Moisès i els Profetes:
que els escoltin. 30El ric insistí encara: No, pare meu Abraham, no
els escoltaran. Però si un mort va a trobar-los, sí que es convertiran. 31Abraham
li digué: Si no escolten Moisès i els Profetes, tampoc no els convencerà cap
mort que ressusciti.
2. Comprenem el text
Tot fent el camí, Jesús posa un
contrapunt a la paràbola de l’administrador
astut (Lc 16,1-8a) del diumenge passat (d. 25) amb una altra
paràbola, que contraposa dos personatges: el ric innominat i el pobre Llàtzer.
Una paràbola que té dues parts
ben definides. Així, la primera (Lc 16,19-26) descriu dos estils de vida
antitètics: la vida opulenta i farta del ric i la vida pobra i famolenca de
Llàtzer, i dues situacions antitètiques ben dibuixades en la vida d’ultratomba
(separades per una fossa immensa), on s’estableix un diàleg entre
Abraham i el ric, i on Llàtzer sols hi surt per referències. La segona part (Lc
16,27-31) centra l’atenció no pas en Llàtzer, sinó en els cinc germans vius del
difunt ric opulent i fart.
El missatge de la primera part recorda
gràficament la felicitat promesa als pobres (Lc 6,20) i la malaurança promesa
als rics que no s’han convertit (Lc 6,24), és a dir, que no s’han desprès
(alliberat) de les riqueses. Jesús no para de respondre al desconegut que li va
preguntar sobre qui se salvarà (Lc 13,23); i dibuixa la neta disparitat
que hi ha entre el destí del qui ha viscut nedant en la riquesa fins a saciar-se’n
i el destí del qui ha viscut en la misèria patint tota mena de privacions.
Jesús no fa cap judici, sols indica la brutal inversió de les
situacions: Ara ell ha trobat consol (Déu l’ha consolat) i tu,
sofriments.
El missatge de la segona part se
centra en la conversió, que no ha de ser fruit d’un miracle
espectacular, sinó de la recepció i acolliment de la Llei i els Profetes. Així
doncs, se salvarà el qui creu en la Paraula de Déu manifestada en Jesús, l’escolta
i en fa vida (vegeu Lc 5,1; 8,15.21; 10,39). Mentre Abraham proposa escoltar
Moisès (la Llei) i els profetes als descendents del ric, Déu Pare
mana escoltar Jesús als seus deixebles (Lc 9,35).
Jesús no sols s’adreça als qui en
comptes de ser amics dels pobres ho són dels diners (Lc 16,4), sinó
també als seus deixebles (Lc 16,1). Aquests darrers són interpel·lats per la
referència a una possible conversió miraculosa, a causa del trobament amb un
mort ressuscitat (Lc 16,31), al·lusió a la mort i resurrecció del mateix Jesús
(Lc 9,22; 18,33).
Aquesta és l’única paràbola que
un dels seus personatges té nom: Llàtzer, que precisament significa Déu
ha ajudat, un nom que s’adiu molt amb el relat: un pobre que rep la més
absoluta indiferència del veí ric (que, en canvi, pot ser un de nosaltres enganxat
als béns materials), i que quan mor ningú no se n’ocupa, ni d’enterrar-lo, però
rep l’acolliment i l’ajuda de Déu. Heus ací que Llàtzer es converteix en el tipus
que provoca en l’indiferent una actitud de conversió i que recorda la clara
opció de Déu pels pobres.
3.
Donem un cop d’ull a la nostra vida i acció
- Soc
indiferent davant qualsevol situació dels altres?
- Cerco
posar-me en la pell dels altres?
- Quina
reacció em provoca aquesta paràbola?