Evangeli de Rams A
1. Llegim
el text (Mt 21,1-11)
1Quan es van
acostar a Jerusalem i arribaren a Betfagé, a la muntanya de les Oliveres, Jesús
va enviar dos deixebles 2amb aquest encàrrec: —Aneu al poble que
teniu al davant i tot seguit trobareu una somera fermada, amb un pollí al seu
costat. Deslligueu-la i porteu-me’ls. 3I si algú us preguntava res,
responeu-li: “El Senyor els ha de menester, però de seguida els tornarà.” 4Això
va succeir perquè es complís allò que havia anunciat el profeta: 5Digueu
a la ciutat de Sió: Mira el teu rei que ve cap a tu; arriba
humilment, muntat en una somera i en un pollí, fill d’un animal de
càrrega. 6Els deixebles hi anaren i feren el que Jesús els havia
manat: 7portaren la somera i el pollí, van posar els mantells al seu
damunt, i ell hi va muntar. 8Molta gent va començar a estendre els
seus mantells pel camí; d’altres tallaven branques dels arbres i les escampaven
per terra. 9La gent que anava davant d’ell i els qui seguien darrere
cridaven: —Hosanna al Fill de David! Beneït el qui ve en nom del
Senyor! Hosannaa dalt del cel! 10Quan hagué entrat a Jerusalem,
tota la ciutat es va contorbar, i preguntaven: —Qui és aquest? 11La
multitud responia: —Aquest és el profeta Jesús, de Natzaret de Galilea.
2. Comprenem
el text i contemplem Jesús
L’entrada
del Messies Rei a la seva
ciutat consta de tres escenes marcades per l’acompliment de l’Escriptura (21,4-5.10):
(1) Els preparatius (21,1-3). (2) L’entrada triomfal (21,6-9),
emmarcada pel teixit que uneix Is 62,11 i Za 9,9, tot destacant
la condició humil del Rei que ve a salvar el seu poble. (3) La
reacció de la ciutat de Jerusalem i de la multitud (21,10-11), la primera
reacciona tal com va fer-ho davant la pregunta dels savis d’Orient (2,3) i la
segona, reconeixent el seu origen messiànic i humil: és el profeta Jesús, de
Natzaret (cf. 2,3) de Galilea (cf. 2,22; 4,12-16), la cruïlla de
pobles. La multitud saluda Jesús, l’aclama i li dóna la benvinguda
(acull el Senyor: Salm 118,25-27b). La inquietud de Jerusalem
anticipa el refús del seu Messies Rei, i alhora el trobament definitiu
amb el seu Senyor (21,3; 23,39).
Mateu
presenta Jesús com a profeta (home) i
Senyor (Déu) que es manifesta com a
Rei inesperat i sorprenent que porta la
salvació i la pau al seu poble. Una identitat que només es revelarà després de
ser refusat, intimidat i assassinat.
El
testimoniatge de Jesús interpel·la: Qui
és aquest?
Jesús és
home, i com a tal morirà, però alhora és Déu, i com tal mostrarà que estima i
acull bons i dolents i que la seva reialesa és diferent a la dels humans.
3. Pensem-hi
Què
m’interpel·la del testimoniatge de Jesús?