D. 16 durant l’any A
(19 juliol 2020)
1. Llegim el text (Mt 13,24-43)
24Després els
proposà aquesta altra paràbola: —Amb el Regne del cel passa com amb un home que
va sembrar bona llavor en el seu camp; 25però, mentre tothom dormia, vingué el seu enemic, va
sembrar jull enmig del blat i se’n va anar. 26Quan els brins van créixer i es va formar l’espiga,
aparegué també el jull. 27Els
mossos anaren a trobar l’amo i li digueren: »—Senyor, ¿no vas sembrar bona
llavor en el teu camp? D’on ha sortit, doncs, el jull? 28»Ell els respongué: »—Això ho
ha fet un enemic. »Els mossos li diuen: »—¿Vols que anem a arrencar el jull? 29»Ell els respon: »—No ho feu
pas, no fos cas que, arrencant el jull, arrenquéssiu també el blat. 30Deixeu que creixin junts fins
al temps de la sega, i llavors diré als segadors: “Arrenqueu primer el jull i
feu-ne feixos per cremar-lo; el blat, en canvi, arreplegueu-lo i entreu-lo al
meu graner.”
31Els proposà encara
una altra paràbola: —Amb el Regne del cel passa com amb el gra de mostassa que
un home va sembrar en el seu camp: 32
la mostassa és la més petita de totes les llavors; però, quan ha crescut, es fa
més gran que les hortalisses i arriba a ser un arbre; fins i tot vénen els
ocells del cel a fer niu a les seves branques.
33Els digué una
altra paràbola: —Amb el Regne del cel passa com amb el llevat que una dona va
amagar dins tres mesures de farina, fins que tota la pasta va fermentar. 34Tot això, Jesús ho digué a la
gent en paràboles, i no els deia res sense paràboles. 35Així es va complir allò que
havia anunciat el profeta: Obriré els llavis per parlar en paràboles, proclamaré
coses amagades des de la creació del món. 36Llavors deixà la gent i se’n va anar a casa. Els deixebles
se li acostaren i li digueren: —Explica’ns la paràbola del jull sembrat en el
camp.
37Ell els
digué: —El qui sembra la bona llavor és
el Fill de l’home. 38El
camp és el món. La bona llavor són els fills del Regne. El jull són els fills
del Maligne. 39L’enemic
que ha sembrat el jull és el diable. La sega és la fi del món, i els segadors
són els àngels. 40Així
com arrenquen el jull i el cremen al foc, així passarà a la fi del món: 41el Fill de l’home enviarà els
seus àngels a arrencar del seu Regne tots els qui fan caure en pecat i els qui
obren el mal, 42i els
llançaran a la fornal ardent; allà hi haurà els plors i el cruixit de dents. 43Llavors els justos
resplendiran com el sol en el Regne del seu Pare.
»Qui tingui
orelles, que escolti.
2. Comprenem el text i contemplem Jesús
Tenim tres paràboles: la del jull enmig del blat, la del gra de mostassa i
la del llevat dins la pasta, i només la interpretació d’una d’elles: la del
jull. L’atenció se centra en la paràbola del jull que és una de les paràboles,
juntament amb la del sembrador, oficialment interpretada. Aquí, però,
Mateu ha separat la paràbola de la seva interpretació, col·locant-les en dos
contextos, en què es pressuposen dos tipus de destinataris: la paràbola és
adreçada a la gent, a l’aire lliure, mentre que l’explicació és donada als
deixebles a casa (és a dir, al si de la comunitat eclesial). Així, Mateu
convida a llegir la paràbola sense barrejar-hi la relectura al·legòrica que
ofereix a part.
1) La paràbola del jull. En la tradició rabínica zitzània rep
el nom zunîm, que recorda el verb zanâh: prostituir-se. No
s’hauria d’excloure que Mateu pensi en la infidelitat d’Israel a Jesús,
infidelitat vista com a adulteri, en la línia de la tradició profètica. A la
paràbola, hi ha expressats el parer dels interlocutors, que volen arrencar
immediatament el jull, i el de Jesús, que manifesta la paciència de Déu i
la pròpia consciència que té d’acomplir una missió que no ha d’anticipar en res
el judici de Déu. La punta de la paràbola rau precisament en aquest
contrast: la impaciència dels oients i la paciència de Déu.
La narració de Mateu, dramatitzada en els dos diàlegs entre els mossos i l’amo,
contraposant dues visions diferents, és una composició original sense paral·lel
en la tradició sinòptica, i és molt probable que reprengui, amb tocs al·legòrics,
una paràbola que en el seu nucli bàsic es remunti a Jesús. En la intenció de
Mateu, la paràbola desenvolupa un doble paper: és una severa advertència
al judaisme que ha refusat i no acull l’Evangeli, i alhora una exhortació
i crida als deixebles perquè continuïn la seva missió sense caure en la
temptació del fanatisme integrista i apocalíptic, és a dir, sense precipitar-se
a condemnar.
2) Les paràboles del gra de mostassa i del llevat posen en relleu el
contrast entre l’inici petit i insignificant i el final excepcionalment
impressionant. Volen descriure l’acció de Déu en relació amb la vida i
el ministeri de Jesús i conviden a l’esperança. I alhora volen criticar
el triomfalisme messiànic i l’expectació d’una manifestació espectacular de
Jesús. Déu parteix del que és petit i insignificant. Dues paràboles que mostren
el Regne com una realitat en marxa en la qual se’ns proposa d’entrar-hi.
3) La paràbola del jull interpretada ve encapçalada amb el canvi d’escenari:
a casa amb els deixebles. La resposta de Jesús a la pregunta dels deixebles
queda distribuïda en dues unitats d’estil i to divers: la primera és una mena
de petit diccionari al·legòric (13,37-39) i la segona és una
presentació, amb imatges i expressions, en part noves, de la sort final
dels malvats i dels justos (13,41-43). Ací Mateu convida els deixebles a
perseverar en el Regne del Fill, a fi d’entrar com a justos en el Regne
resplendent del Pare. L’accent, però, és posat sobre el risc de ser condemnats
per la infidelitat a l’Evangeli.
Així doncs, en el temps present, cal mantenir-se
fidel, en la vida i en l’acció, a la voluntat del Pare expressada d’una manera
definitiva en el seu Fill Jesús. Això és un sa antídot contra tot tipus
de fanatisme integrista, contra tota mena d’indiferència davant la radicalitat
i novetat de l’Evangeli, i contra el típic pragmatisme pastoral.
3. Pensem-hi
Sóc impacient a
arrencar tot allò de negatiu que trobo o descobreixo? Sóc pacient a descobrir
l’acció i la presència de Déu en la vida i l’acció pròpies i en la dels altres?
Menyspreo allò
petit i insignificant per petit i insignificant? Cerco l’espectacularitat?