Evangeli de la
nit de Nadal
1. Llegim el text
(Lc 2,1-14)
1Per aquells dies sortí un
edicte de Cèsar August ordenant que es fes el cens de tot l’imperi. 2Aquest cens va ser anterior al
que es féu quan Quirini era governador de Síria. 3Tothom anava a inscriure’s, cadascú a la seva població. 4També Josep va pujar de
Galilea, del poble de Natzaret, a Judea, al poble de David, que es diu Betlem,
perquè era de la casa i la família de David. 5Josep havia d’inscriure’s juntament amb Maria, que estava
compromesa amb ell en matrimoni. Maria esperava un fill. 6Mentre eren allà, se li van
complir els dies 7i
va infantar el seu fill primogènit; el va faixar amb bolquers i el posà en una
menjadora, perquè no hi havia lloc per a ells a la sala de l’hostal. 8A la mateixa contrada hi havia
uns pastors que vivien al ras i de nit es rellevaven per guardar el seu ramat. 9Un àngel del Senyor se’ls
presentà i la glòria del Senyor els envoltà de llum. Ells es van espantar molt.
10Però l’àngel els
digué: No tingueu por. Us anuncio una
bona nova que portarà a tot el poble una gran alegria: 11avui, a la ciutat de David, us ha nascut un salvador, que és el
Messies, el Senyor. 12Això us servirà de senyal: trobareu un
infant faixat amb bolquers i posat en una menjadora. 13I de sobte s’uní a l’àngel un
estol dels exèrcits celestials que lloava Déu cantant: 14Glòria a
Déu a dalt del cel, i a la terra pau als homes que ell estima.
2. Comprenem el
text
Avui
s’acompleixen les promeses, arriba la salvació de Déu. Lluc és el qui més usa
l’adverbi avui en el seu evangeli, a
fi de subratllar com la salvació entra en la història humana.
Lluc
ofereix el marc històric i teològic del naixement del fill esperat.
Així, lliga el cens (marc universal: tots els pobles en són els
destinataris), que porta els esposos Josep i Maria a Betlem (el lloc de
la manifestació del Messies esperat), amb el fet que el fill del casal de David
neixi en una menjadora. Així Jesús neix a la ciutat de David, però no en
un allotjament com un foraster, sinó en una menjadora, on Israel ha de
reconèixer el seu Senyor: «un bou coneix el seu propietari i un ase, la
menjadora del seu amo, però a mi, Israel no em coneix» (Is 1,3).
Aquest nen que neix a casa seva: és Déu que ens visita però els seus no
el reconeixeran com a tal.
Al si d’aquest
marc, universal (cens) i alhora concret (menjadora), emergeix
l’anunci de l’àngel als pastors, que, vivint al ras, vetllen.
Precisament els pastors, perquè vetllen i viuen al marge de la Llei de
Moisès, representen el poble de Déu que rep, ara i aquí, la salvació, i
alhora, els pobres de sempre, prototipus dels qui esperen i dels exclosos de la
vida de Déu, segons el judaisme oficial.
L’anunci
del misteri de Nadal segueix l’esquema literari d’anunciació: 1) un
àngel s’apareix als destinataris de l’anunci: els pastors; 2) els
pastors tenen por; 3) el missatge és font d’alegria per l’avui de la salvació i per la identitat
del nascut: és el Salvador, el Messies, el Senyor; 4)
el signe: els bolquers (defineix la reialesa del nascut; cf. Sv 7,4-5) i
una menjadora (revela que el Senyor es rebaixa i es despulla dels honors). En definitiva, no és
Cèsar August el salvador i el sobirà del món com podria semblar, sinó aquest
nen nascut ara i aquí en la seva ciutat, però tractat com a sobrant.
El càntic
dels àngels confirma la irrupció de la salvació (la pau) de Déu als
homes que estima el Senyor, els pobres de tots els temps. Els àngels
reconeixen el que els deixebles arribaran a reconèixer després de la seva
resurrecció: la glòria de Déu en Jesús.
3. Contemplem
Jesús
El
nen que neix és el rei d’Israel que no ha estat acollit com a tal pel seu poble.
El signe de la seva reialesa són els
bolquers. El signe que no és un foraster el trobem en el fet que no troba
lloc a on s’allotgen els forasters, és a dir, a la sala reservada per als hostes.
No
ha estat acollit pels seus (cf. Jn 1,11), per això és col·locat en una menjadora, on és reconegut com a Senyor
d’Israel. Aquest nen que neix a casa seva: és Déu que ens visita però
els seus no el reconeixeran com a tal.
Jesús
és l’únic Salvador, perquè és el Messies i el Senyor. Aquest és el veritable
evangeli per a tota la humanitat.
4. Pensem-hi
A què em convida el misteri del
Nadal?
Amb quins personatges de
l’escena m’identifico?
·
Amb
els pastors,
als quals se’ls anuncia el misteri de la presència de Déu (la glòria del
Senyor) en un infant?
·
Amb
Maria,
meravellada de l’esdeveniment, que faixa el fill en bolquers, reconeixent-lo
rei i el posa en una menjadora, perquè sigui reconegut com a Senyor?
·
Amb
l’àngel i l’estol d’àngels,
que viuen i celebren el misteri que anuncien, que Déu visita la humanitat per a
alliberar-la del mal i del pecat, i ho fa des de la perifèria i amb les
persones de la perifèria?