Evangeli de Rams
1. Llegim el
text (Mt 21,1-11)
1Quan es van acostar a Jerusalem i arribaren a
Betfagé, a la muntanya de les Oliveres, Jesús va enviar dos deixebles 2amb
aquest encàrrec: —Aneu al poble que teniu al davant i tot seguit trobareu una
somera fermada, amb un pollí al seu costat. Deslligueu-la i porteu-me’ls. 3I
si algú us preguntava res, responeu-li: “El Senyor els ha de menester, però de
seguida els tornarà.” 4Això va succeir perquè es complís allò que
havia anunciat el profeta: 5Digueu a la ciutat de Sió: Mira
el teu rei que ve cap a tu; arriba humilment, muntat en una
somera i en un pollí, fill d’un animal de càrrega. 6Els
deixebles hi anaren i feren el que Jesús els havia manat: 7portaren
la somera i el pollí, van posar els mantells al seu damunt, i ell hi va muntar.
8Molta gent va començar a estendre els seus mantells pel camí;
d’altres tallaven branques dels arbres i les escampaven per terra. 9La
gent que anava davant d’ell i els qui seguien darrere cridaven: —Hosanna
al Fill de David! Beneït el qui ve en nom del Senyor! Hosannaa dalt del
cel! 10Quan hagué entrat a Jerusalem, tota la ciutat es va
contorbar, i preguntaven: —Qui és aquest? 11La multitud responia: —Aquest
és el profeta Jesús, de Natzaret de Galilea.
2. Mirem el
text i contemplem Jesús
L’entrada del Messies Rei a la seva ciutat
consta de tres escenes marcades per l’acompliment de l’Escriptura (21,4-5.10): (1)
Els preparatius (21,1-3). (2) L’entrada triomfal (21,6-9), emmarcada
pel teixit que uneix Is 62,11 i Za 9,9, tot destacant la condició
humil del Rei que ve a salvar el seu poble. (3) La reacció de la
ciutat de Jerusalem i de la multitud (21,10-11), la primera reacciona tal com
va fer-ho davant la pregunta dels savis d’Orient (2,3) i la segona, reconeixent
el seu origen messiànic i humil: és el profeta Jesús, de Natzaret (cf.
2,3) de Galilea (cf. 2,22; 4,12-16), la cruïlla de pobles. La multitud
saluda Jesús, l’aclama i li dóna la benvinguda (acull el Senyor: Salm
118,25-27b). La inquietud de Jerusalem anticipa el refús del seu Messies
Rei, i alhora el trobament definitiu amb el seu Senyor (21,3;
23,39).
Mateu presenta
Jesús com a profeta (home) i Senyor (Déu) que es manifesta com a Rei inesperat i sorprenent que porta la
salvació i la pau al seu poble. Una identitat que només es revelarà després de
ser refusat, intimidat i assassinat.
El
testimoniatge de Jesús interpel·la: Qui
és aquest?
Jesús és home, i
com a tal morirà, però alhora és Déu, i com tal mostrarà que estima i acull
bons i dolents i que la seva reialesa és diferent a la dels humans.
3. Pensem-hi
El meu
testimoniatge interpel·la com Jesús?
Què
m’interpel·la del testimoniatge de Jesús?