Evangeli de Rams
segons Lluc
1. Llegim el text (Lc 19,28-40)
28 Un cop Jesús hagué dit tot això, continuà fent camí davant d’ells pujant
cap a Jerusalem. 29 Quan es va acostar a Betfagé i Betània, prop
de la muntanya anomenada de les Oliveres, Jesús va enviar dos dels deixebles 30 amb
aquest encàrrec: Aneu al poble d’aquí al davant. Quan hi entrareu, trobareu
un pollí fermat, que ningú no ha muntat mai. Deslligueu-lo i porteu-lo. 31 Si
algú us preguntava per què el deslligueu, responeu: “El Senyor l’ha de menester”.
32 Els
enviats se n’hi anaren i ho trobaren tot tal com Jesús els ho havia dit. 33 Mentre
el deslligaven, els amos del pollí els digueren: Per què el deslligueu? 34 Ells
respongueren: El Senyor l’ha de menester. 35 Llavors portaren el pollí a Jesús, li
tiraren al damunt els seus mantells i van fer-hi pujar Jesús. 36 Mentre
ell avançava, molts estenien els seus mantells pel camí. 37 Quan
ja s’acostava a la baixada de la muntanya de les Oliveres, tota la multitud
dels deixebles, plens d’alegria, començaren a lloar Déu amb grans crits per
tots els miracles que havien vist, 38 i deien: Beneït el rei, el qui ve
en nom del Senyor! Pau en el cel i glòria en les altures!
39 Alguns dels fariseus que es trobaven entre la multitud li digueren: Mestre,
renya els teus deixebles. 40 Ell respongué: Us ho asseguro: si aquests
callen, cridaran les pedres.
1. Mirem el text
Abans de
narrar l’entrada de Jesús com a Rei a Jerusalem, Lluc recorda que el camí
de Jesús continua (Lc 19,28), ja que encara ha de ser endut al cel (Lc 9,51)
i ha d’entrar a la seva glòria (Lc 24,26), és a dir, encara ha de morir
i ressuscitar i asseure’s victoriós al costat del Pare.
L’episodi té
quatre escenes:
1)
L’escena a del pollí (Lc 19,29-35), que és una clara al·lusió al text de
Za 9,9: Alegra’t, ciutat de Sió, crida de goig, Jerusalem! Mira el teu rei que
ve cap a tu, just i victoriós; arriba humilment, muntat en un ase, millor dit,
en un pollí, un fill de somera.
2)
L’escena de l’acompanyament de Jesús pel camí (Lc 19,36);
3)
L’escena de la multitud dels deixebles, que lloa Déu i beneeix el Rei, el
qui ve en nom del Senyor (Lc 19,37-38; que cita el Salm 118,26). Això vol
significar que no ha arribar el regnat de David, sinó el Rei en persona.
4)
L’escena de la intervenció dels fariseus (Lc 19,39-40), que expressen el
seu refús a la reialesa de Jesús (anticipat en la paràbola de les mines: Lc
19,14, la paràbola que parla del retorn del Rei).
Els fariseus són un moviment religiós jueu
que es caracteritza perquè observen
Lluc destaca
que els deixebles fan pujar Jesús sobre el pollí. Amb aquest gest el
reconeixen com a Rei (1Re 1,33-40) que porta la pau (al·lusió a Is
9,5).
Lluc també
destaca tota la multitud dels seus deixebles, que recorda la multitud
d’àngels que lloen Déu (Lc 2,13), i que també ho fan els pastors després de
reconèixer el Rei nat (Lc 2,20). Ningú no pot callar davant les meravelles que
obra Déu, ni deixar d’aclamar el Rei que les du a terme. Per això les pedres cridaran (al·lusió al Llibre
del profeta Habacuc: Ha 2,11) si els deixebles són silenciats, i cridaran per a
reconèixer-lo com el qui porta
La benvinguda
al Rei (2Re 9,13) és expressada amb els
mantells estesos a terra com a catifa. Avui hi ha la catifa vermella que
trepitgen els grans personatges mentre saluden i són fotografiats.
Els deixebles reconeixen
Jesús com a Rei, per això el pugen dalt del pollí
i estenen els seus mantells al seu
pas. El reconeixen com a Rei que ve en nom de Déu.
Els deixebles estan
acollint la mateixa visita de Déu que els porta
Els fariseus refusen
acollir-lo com a Rei a la seva ciutat. Per això s’adrecen al mateix Jesús
perquè faci callar els seus deixebles que l’aclamen. No accepten Jesús com a
Déu que retorna a la seva ciutat. Els fariseus són relacionats amb els servents
de la paràbola de les mines (Lc 19,11-27)
perquè no volen Jesús com a Rei. La paràbola de les mines l’explica Jesús abans
d’entrar a la seva ciutat com a Rei que és.
La protesta dels
fariseus contrasta amb l’actitud dels deixebles que reten homenatge a Jesús com
a Rei.
- Contemplem Jesús
Jesús entra com el qui
havia de venir, el qui els profetes havien anunciat (Lc 7,19). Jesús fa present
la profecia de Malaquies, on el missatger enviat és en Joan Baptista i el
Sobirà (el Rei) que cerca el poble és Jesús. El text diu: « Jo envio el
meu missatger perquè obri un camí davant meu, i tot seguit entrarà al seu
temple el Sobirà que vosaltres cerqueu. El missatger de l’aliança, que
vosaltres desitgeu, ja ve» (Ml 3,1).
Jesús és el Rei que
porta
Jesús és el mateix Déu
que entra a la seva ciutat (com havia anunciat el profeta Isaïes: Is 35,4;
40,9).
- Mirem la nostra
actitud
- Avui, per què aclamem Jesús?
- I com l’aclamem?