D. 22 de durant l’any A
(30
agost 2020)
1.
Llegim el text (Mt 16,21-27)
21Des d’aleshores Jesús començà a explicar
als deixebles que calia que anés a Jerusalem i que patís molt de part dels
notables, els grans sacerdots i els mestres de la Llei, i que havia de ser mort
i de ressuscitar el tercer dia. 22Llavors
Pere el prengué a part i es posà a renyar-lo: Déu te’n guard, Senyor! A tu això no et passarà. 23Però Jesús es girà i digué a
Pere: Vés-te’n d’aquí, Satanàs! Em vols
fer caure, perquè no veus les coses com Déu, sinó com els homes. 24Aleshores Jesús digué als seus
deixebles: Si algú vol venir amb mi, que
es negui a ell mateix, que prengui la seva creu i que em segueixi. 25Qui vulgui salvar la seva vida, la perdrà, però el qui la perdi per mi,
la trobarà. 26Què en trauria l’home de guanyar tot el món
si perdia la vida? Què no donaria l’home a canvi de la seva vida? 27Perquè el Fill de l’home ha de venir amb els seus àngels en la glòria
del seu Pare, i llavors pagarà a cadascú segons les seves obres.
2.
Comprenem el text i contemplem Jesús
Hi trobem els mateixos
personatges que el diumenge passat: Jesús i el grup de deixebles amb Pere,
que destaca al si del grup. Pere, declarat primer testimoni de l’Església del
Crist, avui es manifesta aliè i hostil al pla de Déu. La pedra sobre la qual
s’ha d’edificar l’Església s’ha convertit en una pedra d’ensopec per a Jesús.
La instrucció de Jesús als
deixebles s’emmarca en dos quadres. En el primer, Jesús els revela el
dolorós destí de mort que l’espera a Jerusalem per part dels caps
religiosos, però també el seu triomf final (la resurrecció al tercer dia). Mentre
la reacció de Pere centra l’atenció no pas en la resurrecció, sinó en la mort,
i en una mort humiliant; la reacció Jesús resitua la seva passió i mort des de
la perspectiva de la mirada d’amor de Déu, i no pas des de la mirada egoista
dels homes, fruit de sospitar (feina de Satanàs) de tota acció gratuïta
i generosa. El diàleg de Pere amb Jesús fa de rerefons per al segon quadre: l’exhortació
de Jesús als deixebles sobre el seguiment.
Els dos quadres relacionen el
destí personal de Jesús i el dels deixebles. El fet que Jesús hagi de patir i
morir i ressuscitar és relacionat amb el prendre la creu i guanyar la
vida. Jesús ha d’anar a Jerusalem i els deixebles, a tots els pobles. L’entrega
generosa de Jesús és relacionada amb les obres del deixeble: si Jesús
ressuscitarà al tercer dia, el deixeble rebrà la vida plena quan vingui el Fill
de l’home en la glòria del seu Pare; vinguda que revela que el Fill viu en
comunió amb el Pare i que el deixeble viurà en comunió amb el Pare i el Fill.
Heus ací que Mateu ha construït una catequesi per a la seva comunitat,
que es reconeix en la professió de fe de Pere, però que també experimenta el
pes de la fidelitat al seguiment de Jesús humiliat i assassinat.
Pere
representa el cristià que, tot i ser pedra de fonament per al pla de
Déu, n’esdevé pedra d’ensopec. Tot cristià pot entrar en crisi en el
seguiment de Jesús, humiliat i perdedor davant tothom. Déu no estalvia el fracàs
ni al seu propi Fill (fracàs només aparent). L’expressió prendre la creu
evoca la imatge del condemnat a una mort infame i degradant, reservada als
rebels i criminals públics. El deixeble ha d’estar disposat, doncs, a perdre
tot tipus de seguretat social i econòmica, inclús a deixar la pell en el
seguiment de Jesús. El deixeble, però, té la certesa que si es solidaritza amb
el Messies humiliat i assassinat, també es solidaritza amb el Fill de l’home
gloriós i vivent.
3.
Pensem-hi. Fins a quin punt estic disposat a seguir
Jesús pel camí de la creu? Em deixo seduir pel camí fàcil, o bé pel camí de
l’amor fins a l’extrem?