dilluns, 16 de gener del 2023
Els Estudis d'Evangeli d'en Jaume Fontbona: Convertiu-vos, que el Regne del cel és a prop
D. 3 de durant l’any A
(22 gener 2023)
1. Llegim el text (Mt 4,12-23)
12Quan Jesús va
saber que Joan havia estat empresonat, es retirà a Galilea; 13però
va deixar Natzaret i se n’anà a viure a Cafarnaüm, vora el llac, en els
territoris de Zabuló i de Neftalí. 14Així es va complir allò que
havia anunciat el profeta Isaïes: 15Terra de Zabuló i de Neftalí,
camí del mar, l’altra banda del Jordà, Galilea dels pagans: 16el
poble que vivia en la fosca ha vist una gran llum; una llum ha
resplendit per als qui vivien al país de mort i de tenebra. 17
Des d’aleshores Jesús començà a predicar. Deia: Convertiu-vos, que el Regne del cel és a prop. 18Tot
caminant vora el llac de Galilea, veié dos germans, Simó, l’anomenat Pere, i el
seu germà Andreu, que tiraven les xarxes a l'aigua. Eren pescadors. 19Jesús
els diu: Veniu amb mi i us faré pescadors
d’homes. 20Ells deixaren immediatament les xarxes i el van
seguir. 21Una mica més enllà veié altres dos germans, Jaume, fill de
Zebedeu, i el seu germà Joan. Eren a la barca amb Zebedeu, el seu pare,
repassant les xarxes, i Jesús els va cridar. 22 Ells deixaren
immediatament la barca i el pare i el van seguir. 23 Jesús recorria
tot Galilea, ensenyant a les sinagogues, anunciant la bona nova del Regne i
guarint entre el poble malalties i xacres de tota mena.
2. Comprenem el text i contemplem
Jesús
Galilea és la frontera,
una cruïlla de pobles; on hi conviuen el poble jueu, el poble escollit, i
pobles pagans; tots cridats a ser del poble de Déu, un poble de pobles: un
poble plurinacional, que diríem avui. L’inici del poble messiànic (Mt 4,18-22)
és a Galilea; el mateix lloc on Jesús convida anar-hi després de la seva
resurrecció (Mt 26,32; 28,7.10); i el mateix lloc des d’on envia els deixebles
a tots els pobles (Mt 28,16).
Hi ha tres escenes. La primera
introdueix l’activitat de Jesús amb un comentari d’acompliment (Mt 4,12-17). La
segona presenta la crida i resposta de les dues parelles de germans (Mt 4,18-22):
un model de conversió davant l’anunci programàtic de Jesús (Mt 4,17). I
la tercera indica l’activitat de Jesús per tota la Galilea (Mt 4,23): l’anunci
de la bona nova del Regne amb els signes alliberadors que l’acompanyen.
Mentre la missió de Joan, el
profeta del desert, es pon, s’aixeca una gran llum que realitzarà l’esperança
messiànica anunciada per Isaïes a favor dels pobles oprimits. L’empresonament
de Joan indica l’inici de la missió de Jesús (Mt 4,12), i Cafarnaüm, situada en
el país de Zabuló i de Neftalí, n’assenyala el centre d’irradiació (Mt 4,13).
Ja no som al desert, a la banda oriental del Jordà (Jn 1,28; 4,3), pas
previ a la terra promesa; sinó a Cafarnaüm, a l’altra banda del Jordà,
on ja resplendeix la llum. Jesús agafa el relleu del Servent del Senyor:
ser llum dels pobles (Is 42,6; 49,6), i el del Baptista, anunciant que el
Regne del cel és a prop.
La invitació a la
conversió i formar part del Regne inaugurat és acollida per les parelles
de germans pescadors que Jesús veu (Mt 4,18.21) i crida. Jesús els
proposa una nova missió en relació amb la seva opció de vida: seguir-lo i fer-se
pescadors d’homes (és a dir, salvar-los). L’adhesió és incondicional
(immediatament). Aquesta adhesió implica una relació vital i única amb
la missió de Jesús i el seu destí messiànic, com a cabdill del Regne i jutge
escatològic (idea suggerida per la imatge de la pesca).
3. Pensem-hi
- Sóc llum
enmig de la fosca?
- Sento que
Jesús em crida a fer un canvi d’orientació en la meva vida i acció?
- Estic a punt
per viure l’aventura del Regne de Déu?
diumenge, 8 de gener del 2023
Els Estudis d'Evangeli d'en Jaume Fontbona: Jo ho he vist i dono testimoni que aquest és el Fill de Déu
D. 2 durant l’any A
(15 gener 2023)
1.
Llegim el text (Jn 1,29-34)
29 L’endemà, Joan veié Jesús que venia cap
a ell, i exclamà: Mireu l’anyell de Déu,
el qui lleva el pecat del món! 30És
aquell de qui vaig dir: «Després de mi ve un home que em passa al davant, perquè,
abans que jo, ell ja existia.» 31Jo no el coneixia; però, si vaig venir
a batejar amb aigua, va ser perquè ell es manifestés a Israel.
32 Joan testimonià encara: He vist l’Esperit que baixava del cel com un
colom i es posava damunt d’ell. 33Jo
no el coneixia, però el qui m’envià a batejar amb aigua em va dir: «Aquell damunt el
qual veuràs que l’Esperit baixa i es posa, és el qui bateja amb l’Esperit Sant.» 34Jo ho he vist i dono testimoni que aquest és el Fill de
Déu.
2. Comprenem el text i contemplem
Jesús
Avui no és la veu del cel
qui revela la identitat i missió de Jesús de Natzaret, sinó Joan Baptista. El
testimoniatge de Joan afirma l’essencial del baptisme de Jesús: el descens i
permanència de l’Esperit (Jn 1,32-33) i la revelació de la identitat del batejat:
Aquest és el Fill de Déu (Jn 1,34).
El testimoniatge de Joan ens és
ofert en dues escenes: una davant les autoritats de Jerusalem (Jn 1,19-28), i
l’altra davant els seus deixebles (Jn 1,29-34). En la primera escena, ona
testimoni de la pròpia missió i en la segona, de Jesús, que és la que tenim en
el text d’avui.
La doble repetició que Joan bateja
amb aigua (Jn 1,31.33), que veu (Jn 1,29.32) i que no coneixia
Jesús (Jn 1,31.33), serveix per a fer una doble afirmació sobre la identitat de
Jesús: és l’Anyell de Déu (Jn 1,29) i el preexistent (Jn 1,30),
d’una banda, i és el qui porta l’Esperit Sant (Jn 1,32-33) i el Fill
de Déu (Jn 1,34), de l’altra. El context és diferent a Marc i Mateu,
on Jesús és el qui veu i es diu que Joan el bateja; a Lc no es
diu qui bateja Jesús i sembla que és el poble qui veu; i a Jn, és
Joan Baptista el qui veu i no ens diu que bategi Jesús. Així, els
creients d’avui i de sempre, gràcies a la fe, podem veure (= creure) i donar
testimoni que Jesús és el Fill de Déu.
La redacció final de Jn assumeix
els tres sentits possibles que té la identificació de Jesús amb l’Anyell de
Déu: (1) Jesús com a Anyell escatològic i destructor, seria
la comprensió original del Baptista, que esperava el judici messiànic
(Mt 3,7.12; Lc 3,7.17) que destruiria els pecats d’Israel. (2) Jesús com
a Servent del Senyor d’Is 53; però mentre el Servent prenia damunt
seu els pecats d’Israel (Is 53,4.12) ara l’Anyell lleva el pecat del
món (la versió litúrgica identifica Anyell i Servent, atès que tradueix:
pren damunt seu el pecat del món). (3) Jesús com a Anyell
pasqual, la missió de llevar (no només carregar) el pecat del
món encaixa en la visió pasqual de la mort de Jesús; fixem-nos-hi: Jesús és
condemnat a mort al migdia de la vigília pasqual (Jn 19,14), quan els sacerdots
degollaven els anyells pasquals en el Temple; mullen els llavis de Jesús amb un
manat d’hisop xop de vinagre (Jn 19,29), i és amb un manat d’hisop
xop de sang de l’anyell pasqual que mullen la llinda i els dos muntants (Ex
12,22); a Jesús no li trenquen cap os (Jn 19,36), com tampoc no n’hi
trenquen cap a l’anyell pasqual (Ex 12,46). Segons aquest darrer sentit, la
missió de Jesús no seria destruir els pecats individuals d’Israel, sinó acabar
amb la sobirania del pecat.
3. Pensem-hi
·
Quin testimoniatge dono de Jesús avui?
·
I el meu testimoniatge què afirma de Jesús?
dilluns, 2 de gener del 2023
Els Estudis d'Evangeli d'en Jaume Fontbona: Deixa’m fer, ara. Convé que complim d’aquesta manera tota justícia
Baptisme del Senyor A
1.
Llegim el text (Mt 3,13-17)
13 Llavors Jesús
vingué de Galilea i es va presentar a Joan, vora el Jordà, a fer-se batejar per
ell. 14 Però Joan s’hi oposava, dient: Sóc jo el qui necessita ser batejat per tu, i tu véns a mi! 15
Jesús li respongué: Deixa’m fer,
ara. Convé que complim d’aquesta manera tota justícia. Aleshores Joan el
deixà fer. 16 Un cop batejat, Jesús va pujar de l’aigua. Llavors
davant d’ell el cel s’obrí, i Jesús veié l’Esperit de Déu que baixava com un
colom i venia damunt d’ell. 17 I una veu digué des del cel: Aquest és el meu Fill, el meu estimat, en
qui m’he complagut.
2.
Comprenem el text i contemplem Jesús
El
baptisme de Jesús és la manifestació de la seva identitat de Fill de
Déu i de Messies, i alhora, de la Trinitat: Déu és Pare i Fill
i Esperit Sant. Cel i terra s’uneixen en Jesús.
L’escena
recorda la visió d’Ezequiel (Ez 1,1-4.28; 2,1-3): a la riba del riu
Quedar, veu com el cel s’obre i apareix la glòria del Senyor, i
al mateix moment sent una veu que parla, l’Esperit s’apodera d’ell i li
és revelada la missió. Ara, a la riba del riu Jordà, Jesús veu com el cel
s’obre i l’Esperit es posa damunt seu i sent una veu que parla i revela la
seva íntima relació amb Déu Pare i la seva missió. Una escena que presenta protagonistes
i lloc (Mt 3,13); on s’hi esdevé un diàleg entre Joan i Jesús (Mt 3,14-15); i s’hi
manifesta la identitat de Jesús i de la Trinitat, així com de la missió de
Jesús (Mt 3,16-17).
Cada
protagonista és relacionat amb un lloc, així: Jesús i Galilea, Joan i Jordà. El
diàleg entre Joan i Jesús és la resposta al problema plantejat pel baptisme de
Jesús: el que Jesús es faci batejar per Joan, ¿això significa que ha de
confessar els seus pecats i convertir-se? (Mt 3,6.11). Jesús, ¿no és més
fort que Joan i bateja no amb aigua sinó amb l’Esperit Sant i amb foc?
(Mt 3,11). La resposta de Jesús desfà tot possible malentès: Convé que
complim d’aquesta manera tota justícia. Mateu nota que Jesús manifesta la
seva humil i total adhesió a la voluntat de Déu, al seu projecte salvador
inaugurat en sortir de l’aigua.
En
la tradició bíblica d’Israel unció i do de l’Esperit van lligats.
Els jueus en temps de Jesús creien que després de la mort dels últims profetes els
cels estaven tancats i l’Esperit de Déu sufocat. Així, el fet que el cel
s’obri, baixi l’Esperit Sant com un colom i una veu parli des del
cel obert, indiquen que el temps de la salvació s’ha inaugurat.
La
veu del cel
teixeix la proclamació messiànica (reial) del salm 2,7 (Tu ets el meu fill) amb l’elecció d’Isaac
(Gn 22,2: que tant estimes) i la del
servent d’Is 42,1 (en qui s’ha complagut).
Així Jesús és presentat alhora com a Messies Rei, Messies Sacerdot
(el Testament de Leví presenta Isaac com a Messies Sacerdot) i Messies Profeta.
I la imatge del colom expressa la implicació de l’Esperit en la missió i
l’existència de Jesús.
El
baptisme de Jesús és icona del baptisme del cristià: Jesús és omplert de
l’Esperit Sant i Déu Pare el reconeix com a Fill seu estimat, el qui és batejat en la fe de l’Església és
omplert de l’Esperit i el Pare el reconeix com a fill/a seu/seva en el Fill, donant-li la identitat de fill/a i
de germà o germana dels altres i la missió d’anunciar-ho i fer-ho present des
de la vida i l’acció.
3. Aturem-nos-hi
Soc conscient que el baptisme m’ha donat una identitat col·lectiva, una
identitat comunional, és a dir, la filiació divina (ser fill/a de Déu) i la
fraternitat (ser germà/na)?
Que em suposa ser fill/a de Déu i germà/na de tots els humans petits i
grans?
Els Estudis d'Evangeli d'en Jaume Fontbona: L’alegria que tingueren en veure l’estrella va ser immensa
Epifania
del Senyor
1. Llegim el text (Mt 2,1-12)
1Després que Jesús
va néixer a Betlem de Judea, en temps del rei Herodes, vingueren uns savis
d’Orient i, en arribar a Jerusalem, 9preguntaven: On és el rei dels jueus que ha nascut? Hem vist sortir a l’Orient la
seva estrella i venim a adorar-lo.3Quan el rei Herodes ho va
saber, es va contorbar, i amb ell tot Jerusalem. 4Herodes va
convocar tots els grans sacerdots i els mestres de la Llei que hi havia entre
el poble i els preguntava on havia de néixer el Messies. 5Ells li
respongueren: A Betlem de Judea. Així ho
ha escrit el profeta: 6I
tu Betlem, terra de Judà, no ets de cap manera la més petita de les principals
viles de Judà, perquè de tu sortirà un príncep que pasturarà Israel, el meu
poble. 7Llavors Herodes
cridà en secret els savis i va demanar-los el moment exacte en què se’ls havia
aparegut l’estrella; 8després els encaminà a Betlem dient-los: Aneu i informeu-vos amb exactitud d’aquest
infant; i quan l’haureu trobat, feu-m’ho saber, perquè jo també pugui anar a
adorar-lo. 9Després de
sentir aquestes paraules del rei, es posaren en camí. Llavors l’estrella que
havien vist sortir a l’Orient començà a avançar davant d’ells, fins que s’aturà
damunt el lloc on era l’infant. 10L’alegria que tingueren en veure
l’estrella va ser immensa. 11Van entrar a la casa, veieren el nen
amb Maria, la seva mare, es prostraren a terra i el van adorar. Després van
obrir les seves arquetes i li oferiren presents: or, encens i mirra. 12I, advertits en somnis que
no anessin pas a veure Herodes, se’n tornaren al seu país per un altre camí.
2. Comprenem el text i contemplem el Jesús
La narració ens situa quan s’aixeca
la seva estrella, és a dir, la del rei
dels jueus (Nm 24,14; els darrers dies: Dn 2,28). Els mags
(els savis) cerquen el seu Senyor i el troben en el nen que acaba de néixer.
El llibre de Daniel presenta un rei poderós que s’inquieta i uns
mags (Dn 2,1) que han d’interpretar un signe (somni), però són
ignorants, i és Daniel el qui l’interpreta gràcies a una revelació del Déu
del cel (Dn 2,28). Mateu presenta uns mags i un rei poderós, Herodes, que també
s’inquieta (Mt 2,3). Els mags (savis) també són ignorants,
necessiten que algú que interpreti el fet des de l’Escriptura. Els mags de
Mateu prenen el testimoni del mag Balaam, que també té davant un rei poderós,
al qual li anuncia l’aparició d’una estrella, l’aixecament d’un
ceptre (un rei) a Israel (Nm 24,17). Els lectors de Mateu, que coneixen
aquest fet, veuen en els mags d’Orient els reis estrangers que vénen amb els
seus pobles a reconèixer en el nen Jesús el sobirà de tots els pobles de la
terra.
Hi ha dos llocs: Jerusalem (el
lloc del rei poderós i del judaisme oficial) i Betlem (el lloc del rei
humil i dels petits). I dues actituds: la de sospita i refús per part del rei
poderós i dels caps dels jueus (que prefigura la reacció oficial contra
Jesús) i la d’acolliment i alegria per part dels mags (que prefigura l’entrada
de tots els pobles en l’Església). La clau del relat és trobar el Messies (on
és el rei dels jueus?) i reconèixer-lo com a sobirà de tots els pobles.
Quan el rei dels jueus neix,
el centre del poder s’inquieta i els mags s’alegren. Quan el
rei dels jueus entra a Jerusalem, el poder s’inquieta (Mt 21,10) i
els infants el reconeixen i s’alegren (Mt 21,15-16). Betlem
revela la identitat del nou nat: és el lloc d’on sortirà el pastor, el
rei d’Israel (combina Mi 5,1 i 2Sa 5,2); i alhora revela els qui l’acolliran:
estrangers i petits.
Els caps religiosos i els entesos,
tot i l’explícit testimoniatge de l’Escriptura, no reconeixen el Messies.
Cal la fe en la resurrecció de Jesús. Els savis mags troben el Messies per la seva estrella que s’ha aixecat (el
pastor d’Israel ha ressuscitat) i per l’Escriptura (ja ho havia anunciat), i
així, en la resurrecció de Jesús, es confirma l’acompliment del pla salvador de
Déu per a tots els pobles de la terra.
Un cop descobert el
misteri, la mateixa estrella els porta on es troba Jesús, la llum del món. I en
trobar el nen amb la seva mare Maria fan dues accions: l’adoren, és a dir, reconeixen que és Déu; i li ofereixen la seva fe. En efecte, amb l’or reconeixen que és Rei; amb l’encens,
que és Déu; i amb la mirra, que
patirà i morirà per salvar-nos perquè estima fins a l’extrem. Per tant,
confessen que és Rei, diví i mortal, tot alhora.
En resum,
Déu es manifesta a tot el món en el nen Jesús, trobat per la seva estrella aixecada (al·lusió a la resurrecció) i per l’Escriptura (ho havia
anunciat). I els savis d’Orient representen els pobles estrangers que
reconeixen en Jesús el sobirà de tots els pobles de la terra.
Trenta anys després, no se sap res
del fet que ha inquietat Jerusalem i ha alegrat Betlem. El mutis
dels savis mags també és molt significatiu: tot i haver trobat el Messies, no
el trobaran sempre present fins que haurà mort i ressuscitat (cf. Mt 28,20).
3. Pensem-hi
·
Quins senyals m’ajuden a trobar el
Senyor present i actuant? I, com el reconec present i actuant?
·
La Revisió de Vida i l’Estudi de
l’Evangeli m’ajuden a interpretar els signes
dels temps des de la fe?
·
Quin són els meus presents al
Senyor quan el reconec present i actuant en la meva història?
·
La meva vida i
acció porten els companys/es i amics i amigues cap a Jesús?