D. 3 d’Advent C
(15 desembre 2024)
1. Llegim el tex (Lc 3,10-18)
10La gent preguntava a Joan: Així,
doncs, què hem de fer? 11Ell els responia: Qui tingui dos vestits, que en doni un al qui no en té, i qui tingui
menjar, que també el comparteixi. 12Entre els qui anaven a
fer-se batejar hi havia fins i tot uns publicans, que li deien: Mestre, què hem
de fer? 13Ell els respongué: No exigiu més del que està establert.
14 Igualment uns soldats li preguntaven: I nosaltres, què hem de fer? Els
va respondre: No feu servir la violència ni presenteu falses denúncies per
treure diners de ningú, i acontenteu-vos amb la vostra soldada. 15El
poble vivia en l’expectació, i tots pensaven si Joan no fóra potser el Messies.
16Joan respongué dient a tothom: Jo
us batejo amb aigua, però ve el qui es més fort que jo, i jo no sóc digne ni de
deslligar-li les corretges de les sandàlies: ell us batejarà amb l’Esperit Sant
i amb foc. 17Ja
té la pala a les mans per ventar el gra de l’era i per entrar el blat al
graner; però cremarà la palla en un foc que no s’apaga. 18Amb
aquestes i moltes altres exhortacions, Joan anunciava al poble la bona nova.
2. Mirem el text
i fixem-nos en Joan Baptista
En primer lloc (Lc 3,10-14), Joan insisteix en l’acció
envers els altres: s’ha de compartir amb el necessitat i ser honest en els
negocis i just en l’aplicació de la llei. Tot i la imminència del càstig que s’acosta,
amb aquests consells, Joan pretén transformar el cor de les persones. Lluc se’n
serveix per a recordar als cristians quins són els fruits que demana la
conversió (Lc 3,8). I en segon lloc (Lc 3,15-18), Joan defineix el seu paper
davant el qui ha de venir, el més fort. Implícitament Joan nega que
sigui el Messies, aquí no ho fa explícitament com a Jn 1,20. Lluc deixa clara
la superioritat de Jesús en aquests detalls: Jesús ve després de Joan en
sentit cronològic i no pas com un deixeble segueix el seu mestre; Joan no és
digne ni de fer el més humil servei a Jesús; el baptisme de Joan és amb aigua,
en canvi, el de Jesús és amb Esperit Sant i foc; i Jesús ve com a jutge.
Lluc suposa l’existència de jueus residents a
Palestina que esperaven l’arribada imminent d’un ungit (Messies) enviat
per Déu, que duria a terme la restauració d’Israel i manifestaria el triomf del
poder i de la sobirania de Déu davant de tots els pobles. La comunitat
cristiana identifica el Messies esperat amb Jesús. El baptisme de Joan
expressa el penediment del batejat i el seu compromís d’emprendre una vida
nova, i alhora és una acció simbòlica que proclama, anticipa i assegura la
purificació del pecat que, per mitjà del més fort, l’Esperit Sant durà a
terme el darrer dia, quan sigui vessat com a aigua sobre el pecador penedit. I
qui és el més fort? Per a Joan el més fort és una referència a un
personatge que havia de conduir a bon port el drama final, però no en té ni
idea de qui pot ser. Aquesta vaguetat de Joan va permetre que els cristians
conservessin aquestes paraules i l’apliquessin a Jesús. Certament, Jesús és el més fort que s’espera.
El vessament d’aigua sobre els
penedits prefigura l’efusió de l’Esperit Sant sobre Israel, promès en els
llibres profètics i en la literatura creient d’aquella època. Esdeveniment fet
realitat a Pentecosta (Ac 2). Joan mira vers un passat a punt de desaparèixer i
vers un futur imminent (l’aigua dona vida al desert, l’Esperit dona vida eterna).
I amb la promesa d’esperança, Joan fa una seriosa advertència: l’Esperit
abastarà sols els israelites als quals ara vessi l’aigua del seu baptisme, a
tots els altres els espera el foc. Per tant, cal mullar-se i canviar estil de
vida.
3. Pensem-hi. Què he de canviar del meu estil de vida
per a deixar-me omplir de l’Esperit? Quines accions envers els altres hauria de tenir més
present?