dijous, 21 de gener del 2021
dilluns, 18 de gener del 2021
Els Estudis d'Evangeli d'en Jaume Fontbona: Veniu amb mi i us faré pescadors d’homes
Diumenge 3 de durant l’any B
(24
gener 2021)
1. Llegim el text (Mc 1,14-20)
14Després que Joan fou
empresonat, Jesús anà a Galilea i anunciava la bona nova de Déu. 15Deia: S’ha complert el temps i el Regne de Déu és
a prop. Convertiu-vos i creieu en la bona nova.
16Tot passant vora el llac
de Galilea, veié Simó i el seu germà Andreu, que tiraven les xarxes a l’aigua.
Eren pescadors. 17Jesús els digué: Veniu
amb mi i us faré pescadors d’homes. 18Immediatament deixaren
les xarxes i el van seguir. 19Una mica més enllà veié Jaume,
fill de Zebedeu, i el seu germà Joan, que eren a la barca repassant les xarxes,
20i tot seguit els va
cridar. Ells deixaren el seu pare Zebedeu amb els jornalers a la barca i se
n’anaren amb Jesús.
2. Comprenem
el text i contemplem Jesús
El text comença amb una frase de transició, que clou
el pròleg (Mc 1,1-13) i indica que Jesús ve després de Joan, i que també serà
entregat com ho és Joan.
L’espai geogràfic de Joan era entorn del riu Jordà,
el de Jesús és Galilea i rodalies, al costat d’un mar obert a les nacions que
l’envolten. Galilea és el lloc fundacional del moviment de Jesús i de
l’Església que en sorgeix. Per això el jove assegut al sepulcre buit indica a
les dones que trobaran Jesús a Galilea (Mc 16,5-7). A Galilea s’hi retorna
després de passar per la mort i la resurrecció, i així obrir la missió a totes
les nacions.
L’evangeli de l’Església s’arrela en el missatge de
Jesús, el Regne ja és aquí i la fe en l’Evangeli dóna sentit a la conversió. El
Regne es fa present per mitjà dels col·laboradors. Jesús n’escull quatre, com a
signe dels quatre punts cardinals, signe dels quatre vents, és a dir, de la
universalitat de la missió.
Jesús s’acosta al mar, no va al temple, ni a la
sinagoga, ni a l’àgora (plaça pública principal, on es negociava i
s’administrava justícia), va a trobar a la gent del poble, als treballadors en
el seu lloc de feina (mateixa intuïció de Cardijn).
Jesús necessita col·laboradors que pesquin humans,
que treguin gent del mar (lloc de tenebra i foscor) per a dur-los a la platja
del Regne, un espai de fraternitat.
Jesús escull dues parelles de germans, per a crear
una nova xarxa de relacions fraterna, més enllà de la pròpia família, més enllà
dels lligams de sang.
3.
Pensem-hi
Jesús m’invita a canviar mentalitat i estil de vida
per creure en el Regne de Déu que inicia. Què m’impedeix de pensar i viure
segons el projecte del Regne?
Jesús necessita col·laboradors per al Regne, per crear
una xarxa de relacions fraternes. Em sento cridat a col·laborar-hi?
El Regne es descobreix amb els ulls de la fe. Quan
ens preguntem sobre la presència de Jesús, ens adonem que mirem la realitat i
les accions amb els ulls de la fe?
diumenge, 10 de gener del 2021
Els Estudis d'Evangeli d'en Jaume Fontbona: Mireu l’anyell de Déu!
Diumenge 2n de durant l’any B
(17 gener 2021)
1. Llegim el
text (Jn 1,35-42)
35L’endemà,
Joan tornava a ser en el mateix lloc amb dos dels seus deixebles 36i, fixant la mirada en Jesús
que passava, va exclamar: Mireu l’anyell
de Déu! 37Quan
aquells dos deixebles el sentiren parlar així, van seguir Jesús. 38Jesús es girà i, en veure que
el seguien, els preguntà: Què busqueu?
Ells li digueren: Rabí —que vol dir
«mestre»—, on habites? 39Els
respon: Veniu i ho veureu. Ells hi
anaren, veieren on habitava i es quedaren amb ell aquell dia. Eren cap a les
quatre de la tarda. 40Un
dels dos que havien sentit el que deia Joan i havien seguit Jesús era Andreu,
el germà de Simó Pere. 41Andreu
anà primer a trobar el seu germà Simó i li digué: Hem trobat el Messies —que vol dir «ungit». 42I el va portar on era Jesús.
Jesús, fixant en ell la mirada, li digué: Tu
ets Simó, fill de Joan. Tu et diràs Cefes —que vol dir «pedra».
2. Comprenem el
text i contemplem Jesús
Joan
indica per on passa Jesús, tot fixant-hi la mirada. El que importa
durant tot el quart evangeli és veure (= creure i confiar).
També Jesús veu, per a valorar la persona, manifestar la seva
proximitat. És la mirada de Déu (Nm 6,25), una mirada plena d’amor. Jesús
passa, camina sense que ningú sàpiga cap a on va. Tampoc no se’ns indica d’on
ve; però Joan Baptista sembla saber-ho, quan diu Mireu l’anyell de Déu,
el genitiu indica que ve de Déu. La mirada de Joan intenta penetrar en
l’ésser de Jesús. El que intenta fer tot creient. També és el que fa Jesús, fixa
la mirada en cadascú de nosaltres (com en Simó Pere: Jn 1,42) i ens regala
una missió; en efecte, donant-li un nom significa que li confia una
responsabilitat, li dóna una missió, la de ser pal de paller i «recer»
(Cefes) d’un equip, d’una comunitat,
d’un poble, el que Déu s’ha escollit.
Aquí,
els primers deixebles de Jesús no se’ns presenten com a pescadors de Galilea
que abandonen el que fan per a seguir Jesús, sinó en recerca. Jesús pren la
iniciativa d’anar cap als qui el cerquen: Què
busqueu? (Jn 1,38). La primera cosa que diu Jesús al quart
evangeli és una pregunta. Jesús s’adreça al creient al començament del procés,
tot preguntant sobre cap a on orientar la recerca, i al final pregunta sobre si
l’has trobat viu i present en la pròpia vida i en la vida de la comunitat: Qui
busques? (Jn 20,15). Els deixebles, com Maria Magdalena (Jn 20,15),
responen amb una altra pregunta: Rabbí, on t’estàs? En ambdós casos la
pregunta plantejada es refereix a una possible localització de Jesús, on
resideix o on està el seu cos. Jesús respon a Maria Magdalena que se’n va al Pare,
perquè és el seu lloc i als deixebles que vagin amb ell i descobreixin qui és,
d’on ve i allà on va; vegin on realment s’està: amb Déu i entre nosaltres.
En el text se’ns indica una hora, l’hora desena (les
quatre de la tarda, hora romana), l’hora de l’acompliment. En comptes de
somniar en un més enllà d’aquest món, es convida als deixebles a fixar-se en
Jesús, que uneix el cel amb la terra, que viu i camina amb nosaltres, que vol
acompanyar-nos cap allà d’on ve (Jn 14,6). Jesús és el camí cap al Pare. Ha
estat una trobada inoblidable, per això es recorden de l’hora. Com els
enamorats que es recorden de la primera trobada. Es queden amb Jesús, alguna cosa
els ha encisat. La recerca acaba de començar. T’hi apuntes també?
3. Pensem-hi
- Com miro
Jesús? Com em deixo mirar per Jesús? La seva i la meva mirada és amarada
d’amor?
- Què hi
trobo en Jesús? Què hi he trobat?
dilluns, 4 de gener del 2021
Els Estudis d'Evangeli d'en Jaume Fontbona: I tot seguit, mentre pujava de l’aigua, veié que el cel s’esquinçava i que l’Esperit, com un colom, baixava cap a ell
Baptisme del Senyor B
(10 gener 2021)
1. Llegim el text (Mc 1,7-11)
7I Joan predicava així: Després de mi ve el qui és més fort que jo,
i jo no sóc digne ni d’ajupir-me a deslligar-li les corretges de les sandàlies.
8Jo us he batejat amb aigua, però ell us
batejarà amb l’Esperit Sant. 9Per
aquells dies, Jesús vingué des de Natzaret de Galilea i fou batejat per Joan en
el Jordà. 10I tot
seguit, mentre pujava de l’aigua, veié que el cel s’esquinçava i que l’Esperit,
com un colom, baixava cap a ell. 11I
una veu digué des del cel: Tu ets el meu
Fill, el meu estimat; en tu m’he complagut.
2. Comprenem el text
El baptisme de Jesús és una epifania o manifestació divina, que
revela la identitat de Jesús i la de Déu, com a Pare, Fill i Esperit Sant. Per això hi apareixen uns efectes especials, el cel s’esquinça, això indica que Déu vol
dir alguna cosa i que vol enviar algú en missió. Per això Jesús escolta que Déu
Pare el reconeix com a Fill seu estimat
i es complau en Jesús per a confiar-li una missió important. I no el vol deixar
sol davant els perills. I és així que un colom baixa sobre Jesús, una manera de
dir que Jesús és omplert de la força de l’Esperit Sant.
Marc
lliga tres moments importants de la vida i acció de Jesús: el baptisme, la transfiguració
i el sepulcre buit. Les tres escenes són epifàniques;
en la primera, el missatge s’adreça a Jesús (Mc 1,11); en la segona, als
deixebles (Mc 9,7), i en la tercera, a tothom (Mc 16,6). I abans, en les tres, hi
ha una professió de fe; en la primera, Joan confessa que ve el qui és més fort (Mc 1,7); en la
segona, Pere confessa Jesús com a Messies
(Mc 8,29); i en la tercera, el centurió confessa Jesús com a Fill de Déu (Mc 15,39).
El baptisme de Jesús il·lumina la participació dels
creients a la dignitat reial, sacerdotal i profètica de Crist i a la nova
creació inaugurada en Ell. En efecte, el batejat neix de nou i és enviat
amb la força de l’Esperit a viure com a cristià que ja és i a anunciar
l’Evangeli de Déu pertot arreu.
3. Contemplem Jesús
Jesús és el Messies (Sl
2,7), l’Estimat (Gn 22,2) i el Servent (Is 42,1). La manifestació divina no reflecteix cap experiència
interior de Jesús en el moment del seu baptisme, sinó l’interès de l’Església a
definir la identitat de Jesús des de l’inici.
Jesús és mostrat com a Nou Adam
(sorgeix de l’aigua) i com a Ungit (Crist, Messies), que
acumula en la seva persona el privilegi de ser alhora Rei (Sl 2,7), Profeta
(Is 42,1) i Sacerdot (Gn 22,2.12.16). És Rei en referència a David, Profeta
en referència al Servent del Senyor, i Sacerdot
en referència a Isaac, ofert com a víctima.
Jesús és el més fort, el qui dóna
l’Esperit Sant. Joan ho ha confessat.
4. Pensem-hi.
- Sóc conscient que el baptisme m’ha donat una identitat col·lectiva
(fill/a de Déu i germà/na)?
- Com deixo que la força de l’Esperit Sant rebuda en el baptisme amari
la meva vida i acció i m’empenyi en la construcció del Regne de Déu?
Els Estudis d'Evangeli d'en Jaume Fontbona: Després van obrir les seves arquetes i li oferiren presents: or, encens i mirra.
Epifania
del Senyor
1. Llegim el text (Mt 2,1-12)
1Després que Jesús
va néixer a Betlem de Judea, en temps del rei Herodes, vingueren uns savis
d’Orient i, en arribar a Jerusalem, 9preguntaven: On és el rei dels jueus que ha nascut? Hem vist sortir a l’Orient la
seva estrella i venim a adorar-lo.3Quan el rei Herodes ho va
saber, es va contorbar, i amb ell tot Jerusalem. 4Herodes va
convocar tots els grans sacerdots i els mestres de la Llei que hi havia entre
el poble i els preguntava on havia de néixer el Messies. 5Ells li
respongueren: A Betlem de Judea. Així ho
ha escrit el profeta: 6I
tu Betlem, terra de Judà, no ets de cap manera la més petita de les principals
viles de Judà, perquè de tu sortirà un príncep que pasturarà Israel, el meu
poble. 7Llavors Herodes
cridà en secret els savis i va demanar-los el moment exacte en què se’ls havia
aparegut l’estrella; 8després els encaminà a Betlem dient-los: Aneu i informeu-vos amb exactitud d’aquest
infant; i quan l’haureu trobat, feu-m’ho saber, perquè jo també pugui anar a
adorar-lo. 9Després de
sentir aquestes paraules del rei, es posaren en camí. Llavors l’estrella que
havien vist sortir a l’Orient començà a avançar davant d’ells, fins que s’aturà
damunt el lloc on era l’infant. 10L’alegria que tingueren en veure
l’estrella va ser immensa. 11Van entrar a la casa, veieren el nen
amb Maria, la seva mare, es prostraren a terra i el van adorar. Després van
obrir les seves arquetes i li oferiren presents: or, encens i mirra. 12I, advertits en somnis que
no anessin pas a veure Herodes, se’n tornaren al seu país per un altre camí.
2. Comprenem el text i contemplem el nen Jesús
La narració ens situa quan s’aixeca
l’estrella del rei dels jueus (Nm 24,14; els darrers dies: Dn 2,28).
Els mags (els savis) cerquen el seu Senyor i el troben en el nen que acaba
de néixer. El llibre de Daniel presenta un rei poderós que s’inquieta
i uns mags (Dn 2,1) que han d’interpretar un signe (somni), però són
ignorants, i és Daniel el qui l’interpreta gràcies a una revelació del Déu
del cel (Dn 2,28). Mateu presenta uns mags i un rei poderós, Herodes, que també
s’inquieta (Mt 2,3). Els mags (savis) també són ignorants,
necessiten que algú que interpreti el fet des de l’Escriptura. Els mags de
Mateu prenen el testimoni del mag Balaam, que també té davant un rei poderós,
al qual li anuncia l’aparició d’una estrella, l’aixecament d’un
ceptre (un rei) a Israel (Nm 24,17). Els lectors de Mateu, que coneixen
aquest fet, veuen en els mags d’Orient els reis estrangers que vénen amb els
seus pobles a reconèixer en el nen Jesús el sobirà de tots els pobles de la
terra.
Hi ha dos llocs: Jerusalem (el
lloc del rei poderós i del judaisme oficial) i Betlem (el lloc del rei
humil i dels petits). I dues actituds: la de sospita i refús per part del rei
poderós i dels caps dels jueus (que prefigura la reacció oficial contra
Jesús) i la d’acolliment i alegria per part dels mags (que prefigura l’entrada
de tots els pobles en l’Església). La clau del relat és trobar el Messies (on
és el rei dels jueus?) i reconèixer-lo com a sobirà de tots els pobles.
Quan el rei dels jueus neix,
el centre del poder s’inquieta i els mags s’alegren. Quan el
rei dels jueus entra a Jerusalem, el poder s’inquieta (Mt 21,10) i
els infants el reconeixen i s’alegren (Mt 21,15-16). Betlem
revela la identitat del nou nat: és el lloc d’on sortirà el pastor, el
rei d’Israel (combina Mi 5,1 i 2Sa 5,2); i alhora revela els qui l’acolliran:
estrangers i petits.
Els caps religiosos i els entesos,
tot i l’explícit testimoniatge de l’Escriptura, no reconeixen el Messies.
Cal la fe en la resurrecció de Jesús. Els savis mags troben el Messies per l’estrella
que s’ha aixecat (el pastor d’Israel ha ressuscitat) i per l’Escriptura
(ja ho havia anunciat), i així, en la resurrecció de Jesús, es confirma l’acompliment
del pla salvador de Déu per a tots els pobles de la terra.
Un cop descobert el
misteri, la mateixa estrella els porta on es troba Jesús, la llum del món. I en
trobar el nen amb la seva mare Maria fan dues coses: l’adoren, és a dir, reconeixen que és Déu; i li ofereixen la seva fe. En efecte, amb l’or reconeixen que és rei; amb l’encens,
que és Déu; i amb la mirra, que
patirà i morirà per salvar-nos perquè estima fins a l’extrem. Per tant,
confessen que és Rei, diví i mortal, tot alhora.
En resum, Déu
es manifesta a tot el món en el nen Jesús, trobat per una estrella aixecada
(al·lusió a la resurrecció) i per l’Escriptura (ho havia anunciat). I els savis
d’Orient representen els pobles estrangers que reconeixen en Jesús el sobirà de
tots els pobles de la terra.
Trenta anys després, no se sap res
del fet que ha inquietat Jerusalem i ha alegrat Betlem. El mutis
dels savis mags també és molt significatiu: tot i haver trobat el Messies, no
el trobaran sempre present fins que haurà mort i ressuscitat (cf. Mt 28,20).
3. Pensem-hi
·
Quins signes o senyals m’ajuden a
trobar el Senyor present i actuant? L’Escriptura i l’Estudi de l’Evangeli m’ajuden a interpretar-los des de la fe? I com
el reconec present i actuant?
·
Quina és la meva ofrena al Senyor
quan el reconec present i actuant?