Ascensió del Senyor A
1. Llegim el text (Mt 28,16-20)
16Els onze
deixebles se n’anaren a Galilea, a la muntanya que Jesús els havia indicat. 17En veure’l, el van adorar;
abans, però, havien dubtat. 18Jesús
s’acostà i els va dir: He rebut plena
autoritat al cel i a la terra. 19Aneu, doncs, a tots els pobles i feu-los deixebles meus, batejant-los en el
nom del Pare i del Fill i de l’Esperit Sant 20i ensenyant-los a
guardar tot allò que us he manat. Jo sóc amb vosaltres dia rere dia fins a la
fi del món.
2. Mirem el text
i contemplem Jesús
Mateu ens situa a la regió de Galilea i en
una muntanya. No és gens casual. El nen Jesús va a viure a Galilea
després de tornar d’Egipte (2,19-22) i l’adult Jesús comença l’anunci de
l’Evangeli des de Galilea, perquè és una cruïlla de pobles. Així
doncs, Jesús ja comença adreçant l’Evangeli a tots els pobles. Galilea
és el lloc on s’acompleix el que havia anunciat Isaïes (Is 8,23–9,1): Una
llum ha resplendit per als qui vivien al país de la mort i de la tenebra
(4,16). A més, és el lloc on Jesús convida a anar després de la seva
resurrecció (26,32; 28,7.10); per això Mateu diu: Els onze deixebles se
n’anaren a Galilea, a la muntanya que Jesús havia indicat. I des de la
muntanya indicada, on Jesús havia ensenyat (5,1) i mostrat la seva relació amb
Déu (17,5), ara envia els Onze a ensenyar i a dur l’Evangeli a tots els pobles
amb autoritat, entesa com a do rebut del Pare pel Fill.
A Galilea
i en una muntanya, Jesús
fa el seu últim discurs (el setè) i se situa al centre de l’escena: els
Onze l’adoren, reconeixen que és Déu (sols es pot adorar Déu). En primer
lloc, Jesús fa una declaració sobre la seva autoritat universal: Déu
m’ha donat plena autoritat al cel i a la terra; Jesús és el sobirà de tot
el món; així doncs, el sobirà de tot el món no és pas el diable (4,9); el mal
no podrà mai dominar el món. En segon lloc, Jesús proposa als deixebles de tots
els temps que vagin a tots els pobles; la seva missió ha de consistir a fer
deixebles de Jesús (la versió litúrgica tradueix fer deixebles meus
per convertir); a batejar-los en nom de la Trinitat, és a dir, a
relacionar-los amb la comunió trinitària (són tres, tot i ser un de sol:
una diversitat en la unitat); i a ensenyar-los a viure segons
l’Evangeli. I en tercer lloc, Jesús fa una promesa d’assegurança: Jo seré
amb vosaltres cada dia fins a la fi del món. Jesús garanteix que, com a Déu
que és, sempre ens acompanyarà en la nostra tasca d’evangelització i
transformació del món, de lluita contra tota explotació i tota mena de mal.
Si la missió de Jesús consistia a
anunciar la presència del Regne, ara la missió
apostòlica consisteix a fer deixebles de Jesús tots els pobles
de la terra i a ensenyar-los a obeir el missatge del Regne amb
l’autoritat rebuda de Jesús, una autoritat que radica en el servei i en l’amor.
3. Pensem-hi
Sóc conscient de la missió rebuda de fer deixebles de Jesús, tot servint i
estimant els altres?
Com col·laboro en l’acció evangelització i
transformadora que Jesús m’ha confiat?