dimarts, 24 de juny del 2025

Els Estudis d'Evangeli d'en Jaume Fontbona: Et donaré les claus del Regne del cel

 


Sant Pere i sant Pau 

(29 juny 2025)

 

1. Llegim el text (Mt 16,13-19)

13Després Jesús va arribar a la regió de Cesarea de Filip, i preguntava als seus deixebles: Qui diu la gent que és el Fill de l’home? 14Ells respongueren: Uns diuen que és Joan Baptista; d’altres, Elies; d’altres, Jeremies o algun dels profetes. 15Ell els pregunta: I vosaltres, qui dieu que sóc? 16Simó Pere li respongué: Tu ets el Messies, el Fill del Déu viu. 17Llavors Jesús li va dir: Feliç de tu, Simó, fill de Jonàs: això no t’ho han revelat els homes, sinó el meu Pare del cel! 18I jo et dic que tu ets Pere, i sobre aquesta pedra edificaré la meva Església, i les forces del reialme de la mort no la podran dominar. 19Et donaré les claus del Regne del cel; tot allò que lliguis a la terra quedarà lligat al cel, i tot allò que deslliguis a la terra quedarà deslligat al cel. 20Després va manar als seus deixebles que no diguessin a ningú que ell era el Messies

2. Comprenem el text i contemplem Jesús

El text comença amb un diàleg entre Jesús i els deixebles, on destaca la confessió de Pere, el qual no sols confessa Jesús com el Messies, sinó també com el Fill de Déu viu; i acaba amb les paraules de Jesús a Pere (propi de Mateu), on Jesús beneeix Pere, li posa Pere (Petros), la pedra (petra) sobre la qual fundarà la seva Església, i promet donar-li les claus del Regne del cel.

A partir de dades procedents de la tradició, Mateu atorga a Pere una posició particularment distinta al si dels Dotze: és l’únic deixeble dels evangelis que és nominalment destinatari d’una benedicció del Senyor, i que la seva comprensió de la identitat i missió de Jesús és confirmada com a revelació procedent del Pare de Jesús. L’Església d’Antioquia, des d’on escriu Mateu, és conscient que la prioritat o primacia de Pere, iniciada en temps del ministeri de Jesús, perdura en l’espai–temps.

Com a resposta a la seva confessió, Pere rep un nom que expressa el futur de la seva missió com a pedra, sobre la qual serà fundada l’Església de Crist; missió que Pere, segons Mateu, realitzarà després de la resurrecció, perquè encara ha de superar la incomprensió del sentit de la mort de Jesús (Mt 16,23).

En la confessió de Pere, Mateu no presenta Pere simplement com a portaveu de l’opinió dels deixebles, sinó com el destinatari d’una especial revelació divina. Abans tots els deixebles han confessat Jesús com a Fill de Déu (Mt 14,33); per això la confessió de Pere no és única com a Marc. A Mateu, però, no té el mateix relleu la confessió dels deixebles que la de Pere, la qual, si bé ha perdut la seva prioritat cronològica, ha adquirit una prioritat eclesial, en el sentit que Jesús declara que Pere és la pedra sobre la qual serà edificada l’Església de Crist (la Catòlica, estesa d’Orient a Occident). A més, tot i que el poder de lligar i deslligar sigui donat a l’Església local (Mt 18,18), sols a Pere, Mateu fa dir a Jesús: Et donaré les claus del Regne dels cels. I les claus són l’arma decisiva contra les forces de la mort, que són realment poderoses. La mort no té, doncs, l’accés al Regne, atès que el qui té les claus pot barrar-li l’accés.

Pere és l’apòstol dels jueus i dels gentils (Ac 15,7; Ga 2,7). Roma, la seu del seu martiri i del de Pau, n’hereta els trets clau: la síntesi entre les diferents comprensions sobre Jesús i la mediació al si de les diverses Esglésies locals.

3. Pensem-hi

Qui és Jesús per a mi? Soc conscient que la meva fe en Jesucrist em fa destinatari d’una missió, la missió que continua la de Jesús i dels Apòstols?